Go Ape

Pagi ni baru aku faham maksud dia.

Yang kesedihan ni ada banyak jenis. Sedih kena khianat, sedih gagal exam, sedih putus cinta. Macam-macam. Dan kesedihan yang bersangkut-paut dengan memburukkan orang lain, seeloknya jangan luahkan dekat sosial media. Bukan semua orang tahu pun cerita sebenar. Tak pasal-pasal orang buruk sangka pada pihak satu lagi. 

Padahal diri kita pun ada salahnya juga. I've been there and i know exactly how it feels like.
Kadang aku terlepas juga mengaduh dekat sini. Cuma kesedihan aku, kau takkan nampak direct. Kongsi quote ke, prosa merapu ke, cerpen merapu ke. Kaitkan dengan kisah harian ke. Ada kalis. Berkias. Memang ada masa kita jadi tak rasional. Laju je tangan nak upload semua benda. Pandai-pandai la kawal.

Sifat manusia memang suka bercerita. Nak meluahkan. Nak cari yang bagi nasihat. Yang kongsi kata-kata perangsang. Tak kurang juga yang doakan kita di laman sosial. Jangan pertikai doa dekat laman sosial ni. Semua benda nak dipertikai sampai nak ambil alih tugas Tuhan pun tak boleh jugak. Luah boleh tapi jangan sampai memburukkan orang lain. Sedar yang kita pun ada salahnya.

Benda jadi kompleks sebab manusia ni memang penuh dengan bersangka-sangka. Dan setiap dari kita berbeza-beza penerimaannya.

Macam kau cerita A, dia sangka B. Kau selalu buat lawak bodoh, dia ingat betul-betul kau bodoh in real life. Kau selalu tulis benda-benda serius, dia ingat memanjang la kau ni serius. Padahal tak pun. Haa macam tu la.

No comments:

Post a Comment

 

Afiqah Alias © 2012 Web Design by Ipietoon Blogger Template and Home Design and Decor Vector by Webdesignhot